Součást základní škola je přízemní historická budova, jež je umístěna v klidné části na okraji obce.
V interiéru ZŠ se nachází dvě velké třídy, jedna malá třída s knihovnou, cvičebna, cvičná kuchyňka v I. třídě, kabinet pro pedagogy, místnost pro paní školnici, sklad pro školní pomůcky, toalety pro chlapce, toalety pro dívky, chodba, šatna pro děti, školní atrium, jež slouží jako letní učebna, půda, sklep.
Zde najdeme velkou školní zahradu s relaxačně-naučnými koutky a s velkým ohništěm, víceúčelové hřiště, hřiště s prolézačkami.
Fotbalové hřiště a menší hřiště s travnatým povrchem /vzdálenost cca 150 m/, prostorná zahrada v objektu mateřské školy s pískovištěm a ohništěm, překrásná příroda - pole, lesy, remízky ...
Název našeho školního vzdělávacího programu „TRAROP“ vychází ze tří slov:
Toto jsou tři pilíře naší školy – na nich stavíme a chceme je stále více zpevňovat.
Na TRADICE národní i místní se zaměřujeme během celého školního roku, zejména pak v období Vánoc, konce zimy a jara /vánoční a velikonoční zvyky, vynášení Moreny, pálení čarodějnic, koledování ….. apod./, velká pozornost je těmto tradicím věnována v jednotlivých měsíčních projektech napříč všemi vyučovacími předměty i zájmovými útvary.
Vzhledem k malému počtu dětí je možné v naší škole vytvářet
RODINNÉ PROSTŘEDÍ. Děti a učitelé se mezi sebou dobře znají, znají i rodinné zázemí, jejich problémy. Děti poznáváme z mnoha hledisek a úhlů a máme možnost jim vyjít vstříc v jejich rodinných i učebních nesnázích. Cílem našeho školního vzdělávacího programu je vytvořit ze školy místo aktivního a radostného poznávání, místo, kde se plně respektují individuální zvláštnosti každého dítěte a jeho právo na různost a individuální tempo. Velký důraz je v programu kladen na výchovné působení školy.
Pilíř PŘÍRODA označuje spjatost naší školy s přírodou. Škola leží v krásné zachovalé krajině, která poskytuje dětem sportovní, zájmové i naučné vyžití. Pokud to počasí a další podmínky dovolí, je tato činnost prováděna venku v přírodě – především tělocvik, zájmové kroužky, výuka prvouky a přírodovědy. Škola se zaměřuje na ochranu přírody a okolního prostředí různými akcemi a činnostmi během celého školního roku – akce „Sbíráme starý papír“, třídění odpadu ve škole, úklid prostor kolem obecního úřadu a na návsi, úklid kolem školy, sázení stromků a rostlin. Pokládáme za důležité osobní prožití než dlouhé slovíčkaření.
Aby se naše pilíře nezačali „bořit“, musíme neustále utužovat:
1. Partnerský vztah mezi žáky a učiteli, mezi učiteli a zákonnými zástupci založený na vzájemném respektu. Tento faktor klademe na první místo, protože je to právě vztahový a postojový aspekt, který ovlivňuje celkové působení učitele na žáky i volbu výukových metod a postupů včetně přístupu k hodnocení výsledků vzdělávání. V rovině každodenního života jsou eliminovány všechny projevy ponižování dětí a autoritativních postupů dospělých. Žáci jsou naopak přibíráni ke spolurozhodování ve všech relevantních situacích a mají maximálně široký prostor pro vyjádření svých názorů.
2.Bezpečné prostředí a pozitivní sociální klima
Zatímco partnerský vztah se týká především vztahu učitelů k dětem, k jejich zákonným zástupcům i ke kolegům, vytváření bezpečného klimatu je především prací učitelů se vztahy mezi dětmi a s dalšími prvky prostředí. Patří sem vyvozování pravidel společně s dětmi, stanovování mezí a limitů neautoritativními a nerepresivními způsoby i každodenní systematický a záměrný rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dětí.
3. Rozvíjení vnitřní motivace žáků
Na rozdíl od motivace vnější (odměny, tresty, hrozby známkami, poznámkami, propracované systémy kázeňských postihů atd.), je nám jasná souvislost vnitřní motivace a motivace k celoživotnímu vzdělávání, o němž se hovoří se stále větší naléhavostí. K udržení vnitřní motivace jsou nezbytné tři faktory: smysluplnost (učiva, činností), možnost mít vliv na průběh (tedy možnost výběru) a spolupráce. Učitelé naší školy se snaží připravovat výuku se zřetelem na všechny tyto tři faktory. Zejména však naplnění požadavku smysluplnosti bylo pro pedagogy vzhledem k dosavadnímu závaznému obsahu vzdělávání často náročné. Proto to byla právě smysluplnost z pohledu dětí, která se stala jedním ze stěžejních kritérií při tvorbě našeho školního vzdělávacího programu.
Adresa: Trnava 75, 674 01 Třebíč
Telefon - Budova ZŠ: +420 722 907 260
Telefon MŠ + Školní jídelna: +420 722 903 322
E-mail: zstrnava@seznam.cz